Search for content, post, videos

Lolita, a lovely cafe design in Ljubjana

lolita ljubjana - italianbark blog

lolita ljubjana - italianbark blog

 

Download our free Interior Trend Reports

and join more than 5000 subscribers to our weekly newsletter: unreleased contents, free trend reports and special discounts for our trend book and webinars

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.

Today, for Thurdays Original Interiors, let’s come with the Pink Dog in a lovely cafè I’ve visited last weekend during my trip in Ljubjana.

After a fast peek to its exterior, with those high arched and those pale pink metal chairs, I realized that this Lolita cafè was worth a coffee break…and this feeling was confirmed when I saw the interior, and read on a plaque near the cashier that Lolita cafe design was shotilisted in 2012 in the Restaurant & Bar Design Awards as Best International Interior.

[dropcap]Lolita cafè has been designed by Trije arhitekti and Kaval Group , and it occupies an old warehouse in an historical palace in Ljubjana (the historical center of this city is beautiful: soon something on the blog about it, it has really been a discovery!).

The interior design stands for its originality: modern by giving homage to past, and opulent yet stylish.

+

Oggi il cagnetto vi porta in una pasticceria in cui ho avuto la fortuna di passare un pò di tempo sabato scorso, durante il nostro weekend a Ljubjana.

Avevo visto subito già da fuori, con quelle grandi arcate in facciata e quelle seggioline da esterno rosa, che sarebbe valsa la pena di entrare…e in effetti me l’ha confermata la targa esposta a fianco della cassa: il Lolita cafè è stato riconosciuto nel 2012 tra i Best International Interior nel prestigioso Restaurant & Bar Design Awards.

[dropcap]Lolita cafè è il frutto di una collaborazione tra lo studio di architettura Trije arhitekti e il Kaval Group, e si trova in un vecchio magazzino al piano terra di un edificio storico nel centro di Ljubjana (tra l’altro, questa città è stata una vera scoperta per me. Vi mostrerò di sicuro qualcos’altro!).

L’interior design spicca proprio per la sua originalità: contemporaneo, ma insieme strizza l’occhio al passato…sfarzoso, ma di buon gusto. Ci piace! [highlight bgcolor = "#b7ff00" ](a me e al cagnetto)[/highlight]

 

lolita ljubjana cafe design - italianbark blog

+

The interior is filled with lot of natural light, thanks to those huge historic windows. The room is more than five meters high, and this give the interior a gorgeous spatiality.

The interior palette is very feminine: violets, whites, some greens, and black accents. The two shortwalls are covered with exposed bricks painted in a soft shade of violet, from floor to ceiling.

The colour palette fits perfectly with the furniture and lighting pieces: Thonet’s iconic chairs, No.14 bentwood chair, in white and black lacquer;  Nika Zupanc (the local design-star) sofas and large black cherry pendant lights in pairs and clusters of threes over the tables; finally, a two dimensional chandelier with a burning cros, creating a dramatic effect.

+

L’interno è reso piacevole innanzitutto dalla bellissima illuminazione naturale grazie alle ampie vetrate storiche in facciata. E la stanza è alta più di cinque metri, cosa che conferisce all’interno un’interessante spazialità.

La palette di colori scelta è molto particolare e femminile: tonalità di rosa e viola, bianco, un pò di verde e accenti in nero. Le due pareti corte laterali sono entrame ricoperte in mattoni faccivista dipinti in una tonalità desaturata di viola, a tutt’altezza.

La scelta dei colori è particolarmente azzeccata se vista poi in combinazione con arredi e lampade: innanzitutto, con le iconiche sedie Thonet No.14 in bianco laccato; poi, insieme ai sofà e alle lampade Cherry by Nika Zupanc (la design star locale), raggruppate a coppie o a grappoli di tre sopra i tavoli. (ve le ho mostrate un bel pò di tempo fa queste lampade…quanto mi piacciono!). Molto interessante è il candelabro bidimensionale, a forma di croce, al centro della parete di sinistra, che conferisce un effetto drammatico che contrasta molto bene con tutta questa femminilità.

+

lolita ljubjana cafe design - italianbark blog 2

lolita ljubjana cafe design - italianbark blog 3

+

But the main protagonist here is the crazy ceiling above us: it features an enormous graphic mural, over all width and length, with a traditional floral design on the edges are three mammoth representations in the center (the Creation of Eve; an old fashioned portrait of a lady; and an Allegory of Time).

Under our feet, instead, an amazing parquet floor, created as a combination of more than 100 year old pieces and new parts, put together in a herringbone pattern.

Finally, I must tell you this: macarons are yummies!

+

Ma il vero protagonista è il soffitto: in pratica, un enorme affresco su tutta la lunghezza e larghezza del locale, con delle raffigurazioni floreali tradizionali ai lati e al centro tre rappresentazioni enormi, una Creazione di Eva, un ritratto in stile antico, e un’Allegoria del tempo. Praticamente impossibile non stare con il naso all’insù in questo locale…

A meno che voi non siate architetti, e di sicuro allora noterete ancora prima il pavimento sotto ai vostri piedi: e infatti il pavimento a spina di pesce che vedete, è l’insieme di listelli lignei di oltre cento anni messi insieme in un nuovo pattern.

E comunque, vi devo pure dire che qui i macarons sono proprio buoni…. mica ci si nutre solo di design 😉

+

lolita ljubjana cafe design - italianbark blog 5

lolita ljubjana macarons

lolita ljubjana 2

lolita ljubjana - wooden flooring detail

lolita ljubjana exterior

All images  © italianbark

LOGO CON FIRMA nero