Search for content, post, videos

Two cozy interiors with Portoguese simplicity and friendly style

cozy interiors portugal- inpatio guesthouse

cozy interiors portugal- inpatio guesthouse

.

Download our FREE report of the Top Interior Trends 2019/2020

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

There are moments like today, when I’m snowed under with work, that I find myself to fancy even for few seconds for cozy places I’ve been someday in the past, far from these hectic days. Oporto is one of these places, with its  athmosphere without time, and in this special mood there are two cozy interiors I want to share with you today on the blog.

A small concept B&B and a cozy restaurant, both located in the Riberia area in Oporto.

You can already find something more about Oporto in the second part of my tour in Portugal here. Just to remember, the Riberia is the most evocative area of the city, an amazing place of narrow alleys going down towards Porto river, surronded by high rusted houses and by facades partly covered with azulejos partly raw.

.

Ci sono momenti dell’anno, come oggi, in cui sommersa dal lavoro mi ritrovo per qualche secondo a pensare a dei posti in cui sono stata, lontana dalla frenesia di giornate come questa. La città di Porto la associo a uno di questi posti di cui mi ritrovo a fantasticare, è una città con un’atmosfera davvero speciale e senza tempo, e in particolare ripenso a due piccoli posti che mi hanno fatta sentire a casa. 

Si tratta di un piccolo B&B e di un ristorantino nel pieno centro storico di Porto, nella stupenda Ribeira.

Vi rimando alla seconda parte del mio itinerario del tour del Portogallo qui per sapere qualcosa in più, qui mi limiterò a dirvi che la Ribeira è il quartiere più caratteristico della città, direi quasi surreale, fatto di stretti vicoli che scendono a strapiombo verso il fiume Porto, di case diroccate, di facciate in parte ricoperte di azulejos in parte scrostate, davvero un posto unico. E’ qui che si trovano questi due interni che vi voglio mostrare oggi…

cozy interiors portugal - ribeira oporto

Ribeira, Porto

.

inPatio concept B&B | Oporto

.

Olga and Fernando, the hosts of this small B&B in Oporto, run this place which such a good care that you will feel at home.

InPatio is hidden in a typical courtyard, in a late 19th century building that has been fully restored with great respect towards its past. The guesthouse contains just a few rooms, inspired by traditional portoguese material and decorating elements but designed with a cozy and modern interior style. Our room for example was the “azulejos” one and it was inspired by the traditional blue and white Portoguese tiles, that for sure inspired the beautiful headboard wall decor in fabric.

The real surprise is the small breakfast room: located in the basement, it preserves the ancient stone walls and it surprises with its contemporary interior style in grey, white and red, which is also very cozy and friendly.

And that breakfast: yes, it was a dream!!

cozy interiors in Porto - inPatio hotel- breakfast

.

Olga e Fernando, i proprietari, gestiscono questo piccolo B&B di Porto con una cura che non può che farti sentire a casa. 

Nascosto in una corte interna, inPatio contiene solo sei camere, una diversa dall’altra, ispirate ai materiali e alle decorazioni tradizionali Portoghesi (come ad esempio gli azulejos ed il sughero) ma ripensati in chiave contemporanea. La nostra camera ad esempio aveva la testiera del letto con una particolare decorazione in tessuto imbottito, che rimandava proprio alle tradizionali piastrelle portoghesi in bianco e blu.

La vera sorpresa è però la saletta per la colazione: un piccolo angolo di città seminterrato, restaurato mantenendo chiare tracce dell’edificio dell’epoca (fine Ottocento), con i suoi spessi muri in pietra e con elementi di arredo semplici nelle tonalità del grigio, del bianco e del rosso. 

.

cozy interiors in Porto - inPatio hotel

cozy interiors in Porto - inPatio hotel

cozy interiors in Porto - inPatio hotel- bedroom

cozy interiors in Porto - inPatio hotel

cozy interiors in Porto - inPatio hotel

cozy interiors in Porto - inPatio hotel- grey bathroom

cozy interiors in Porto - inPatio hotel- grey bathroom

.

Cantinho do Avillez | Oporto

Cantinho do Avillez in Oporto is the other place I’m showing you today from the Ribeira in Oporto.

And it is also a pleasurable, welcoming and relaxed place, with small dimensions but great food. The restaurant indeed is headed by the Portoguese chef José Avillez, that after a few restaurant openings in Lisbon decided to open this brand new restaurant in Oporto.

The space, designed by AnahoryAlmeida Atelier, is cheerful and casual and it’s outfitted with a mix of vintage furniture and retro decor: Thonet bistrot chairs, antique cooking trays to adorn the wall, and the stylish Piet Hein Eek trompe l’oeil wallpaper to add a cozy feeling of wood witout actually being real wood.

As for all the best restaurant interior designs, the toilet reflects the retro interior mood with that couple of vintage washbasins and those big rounded mirrors…for sure, circular big mirrors are a trend at present, we talked about this just yesterday!

.

cozy interiors in porto -Cantinho do Avillez Porto.

 

Cantinho do Avillez è l’altro dei due piccoli interni del quartiere Ribeira a Porto che vi volevo mostrare oggi.

Anche questo, caratterizzato da interni accoglienti e casual, ma in questo caso anche da ottimo cibo. Infatti questo ristorante portoghese è l’ultimo arrivato della catena di ristoranti del chef portoghese José Avillez, il primo a Porto dopo una serie di ristorantini a Lisbona.

Gli interni, progettati dallo studio AnahoryAlmeida Atelier, hanno undesign originale, semplice ad accogliente, con un mix di arredi vintage e elementi decorativi retro. Come le sedie da bistrot Thonet, come i vassoi in legno e i piatti in ceramica utilizzati per decorare le pareti, come la carta da pareti trompe l’oeil che ricrea un rivestimento in legno, in questo caso si tratta della modernissima carta da parati disegnata da Piet Hein Eek

Così come in tutti i migliori ristoranti, anche il bagno è stato pensato dai progettisti in ogni dettaglio per riflettere il mood di tutto il ristorante: infatti è una bellissima combinazione di elementi vintage e retro, così come testimonia la coppia di lavandini abbinati ad altrettanti specchi tondi che vedete in foto…di certo, gli specchi rotondi sono un piccolo grande trend in materia di home decor, ne abbiamo parlato appena ieri!

 

.

cozy interiors in porto -Cantinho do Avillez Porto.

cozy interiors in porto -Cantinho do Avillez Porto.

cantinhoporto11

cantinhoporto10

cantinhoporto14

Photo credits Paulo Barata

IMG_6930 copia

IMG_6931

IMG_6910 copia

cozy interiors in porto -Cantinho do Avillez Porto. cozy interiors in porto -Cantinho do Avillez Porto.

Images © Elisabetta Rizzato | italianbark

.

MORE ABOUT PORTUGAL HERE

MORE ABOUT HOTEL DESIGN HERE

MORE ABOUT RESTAURANT DESIGN HERE

.