Mar 4, 2016

E-DESIGN | Pills of a new project (and about materials+palette advice)

This Friday I show you what’s behind an interior design project I am doing at present. It’s about an online interior advice for an American client (for his amazing house in Los Angeles, designed by an architectural studio there), including a preliminary stage of materials and colors selection for the interior design.

The client contacted me as a fan of Italian interior style and materials and because he was looking for something different from the usual American home decor: requesting two different options for the living floor and outdoor, as well as a preliminary selection for other rooms.

as a start…

First, I put together a preliminary moodboard just to check if i understood what he was looking for: an early board with colors and images to better understand together what will be next. It ‘s much easier to understand each other with some first images on hand, especially if you communicate on a distance, right?

With this first conversation I realized that we were on a right way regarding colours, less regarding materials: his idea was of a very clean and contemporary style but with focus on materials textures (bye to cement tiles in the bathroom I love so much, then), however in a warm feeling.

That’s to say, an option with wooden floor and one with a stone floor. Ok

.

In questo venerdì vi mostro quello che sta dietro ad un progetto che sto seguendo in questo periodo. Si tratta di una consulenza online per un cliente americano (e per una casa stratosferica progettata da uno studio di Los Angeles, in costruzione per quest’ estate, spero di potervi mostrare di più nel tempo. No perchè io una casa così me la sogno di notte ora, comunque). Consulenza di interni che è ora nella fase preliminare di selezione di materiali e colori per l’interior design.

Il cliente si è rivolto qui perché appassionato dello stile di interni italiano e alla ricerca di una combinazione di materiali un po’ diversa dallo standard americano: la richiesta nello specifico era quella di due opzioni diverse per il pavimento del living e dello spazio esterno, una con pietra e una in legno, oltre a una preliminare selezione per altri ambienti della casa.

come prima cosa…

Come prima cosa ho sondato il terreno con una moodboard preliminare per capire meglio cosa stesse cercando: una primissima board con colori e immagini giusto per capire meglio insieme in che direzione andare poi con lo studio specifico dei materiali. E’ molto più facile capirsi con delle prime immagini alla mano di cui parlare, soprattutto se si comunica a distanza, vero?

E con una prima conversazione ho capito che sulla linea di colori eravamo in sintonia, mentre per quanto riguarda i materiali l’idea era quella di uno stile molto pulito ma anche materico (via quindi le cementine in bagno che qui a me piacevano tanto), più caldo di quello proposto qui.

In pratica, un’opzione con pavimento in legno e una con pavimento in pietra. Bene

.

 

online interior design advice - moodboard

.

second step…

As a second step I focused on the research of materials on two different solutions, starting point a wooden floor and a stoned one. Both solutions have a base of neutral colors declined in two very different ways:

  • the first, with a reference to Scandinavian style, is based on the contrast of black and white (a very dark gray indeed) to be used for interior focal points (see for example the kitchen wall, that’s why I was talking here a few days ago) on the neutral background of the bleached floor
  • the second one, with a reference to Italian style, is based on neutral and warm shades and plays on the contrast between different textures of materials, which in my idea should also cover some parts of wall and furniture with special claddings.

For both I proposed then some colour matches solutions (very useful in this, this online guide about the choice of neutral colors).

.

come seconda cosa…

Come secondo passaggio mi sono quindi focalizzata nella ricerca vera e propria dei materiali e di due diverse soluzioni, una con punto di partenza il legno e una con punto di partenza un pavimento in piastrelle. Quindi a uno schema coordinato partendo da due tipologie molto diverse di pavimento.

Entrambe le soluzioni hanno di base delle tonalità neutre declinate però in due modi molto diversi, semplificando:

  • la prima, con uno stile di riferimento Scandinavo,  si basa sul contrasto di bianco e nero (grigio molto scuro) da utilizzare nei focal point (esempio parete della cucina, ecco perchè ve ne parlavo l’altro giorno qui) su un fondo neutro dato dal pavimento sbiancato
  • la seconda invece, con uno stile di riferimento Italiano, si basa su tonalità neutre e calde di colore per andare invece a giocare sul contrasto tra diverse texture di materiali, che nella mia idea dovrebbero andare a ricoprire anche parti di parete e di arredi.

Per entrambe ho proposto poi qualche soluzione di possibili abbinamenti di colori (mi è tornata molto utile a questo proposito questa guida online sulla scelta dei colori neutri).

.

option 1 | black&white 

INTERIOR DESIGN ADVICE - MATERIALS PALETTE - ITALIANBARK - OPTION 1

palette & materials

.

option 2 | warm textures

INTERIOR DESIGN ADVICE - MATERIALS PALETTE- ITALIANBARK- OPT2

palette & materials

.

Actually what I’m showing here is just the preliminary work that I’ve done to put together then a complete presentation for both styles, including some design sketches, drawings of paint focal point, plus materials technical specifications. I am now really curious to know which one will be the choice, which will be the changes/integrations required and the further step. Let’s see how it goes!

Wish you a lovely weekend ♥

In realtà quello che vi mostro qui è solo il lavoro preliminare che è stato fatto per poi preparare una presentazione completa per entrambi gli stili, che comprende primi schizzi progettuali, indicazioni in pianta di focal point, specifiche tecniche. Io ora sono davvero curiosa di sapere quale delle due verrà scelta, quali saranno le eventuali modifiche richieste e i prossimi step. Vediamo in corsa come va!

Buon weekend  ♥

.

LOOKING FOR AN ONLINE INTERIOR DESIGN ADVICE? FEEL THE FORM HERE FOR A FREE QUOTE

You may also like

Search